מהפכת הדיגיטל, שנמשכת כבר יותר מעשור, ממשיכה להשפיע באופן עמוק ורב שכבתי על הכלכלה העולמית ועל השחקנים הפעילים בה: תאגידי ענק, עולם המסחר, עסקים קטנים ובינוניים וכמובן - הצרכנים. לעסקים הקטנים העולם החדש הזה יוצר הזדמנויות עסקיות יוצאות דופן, שמאפשרות להם לגעת בהרבה מאוד לקוחות בו-זמנית, חלקם משווקים שכלל לא היו פתוחים בפניהם קודם לכן. נוסיף על כך את מגיפת הקורונה, שהתרגשה עלינו לפני מספר שנים והמחישה לבעלי עסקים, קטנים עד גדולים, עד כמה חשוב לבסס נוכחות במרחב הדיגיטלי כדי לשמור על המשכיות עסקית.
בחזית המהפכה ניצבים כיום צרכנים "חדשים" שמתנהלים בטבעיות באונליין ובאוף-ליין, בודקים, משווים, קוראים חוות דעת של צרכנים אחרים ומשתמשים בכלים דיגיטליים רבי עוצמה כמו רשתות חברתיות, אפליקציות מובייל, אתרי סחר אלקטרוני ) E-commerce (ומניפה טכנולוגית שמובלת בשנים האחרונות על ידי חמש חברות הטכנולוגיה הגדולות והחשובות בעולם: מיקרוסופט, אפל, גוגל, פייסבוק ואמאזון.
הצרכן החדש מודע מאוד למחירים, עוסק בהשוואות כמעט כל הזמן ויודע לחפש וגם למצוא את המוצר הזול ביותר. לא רק כדי לחסוך כסף, אלא גם כדי לא לצאת פראייר ולשאוב סיפוק מהצלחותיו. אופי הצריכה גם הוא השתנה מאוד: חנויות בכל העולם מדווחות בשנתיים-שלוש האחרונות על תנועת ערה של לקוחות – אך במקביל, במקרים רבים, גם על ירידה בפריון. הלקוחות, אנחנו כבר יודעים, מגיעים לחנויות, מתעניינים במוצר, מביטים בחלון הראווה, מודדים, מתרשמים – וקונים דרך האינטרנט במחירים זולים, או מזמינים ישירות מחו"ל.
בעוד שחברות וגופים גדולים מחזיקים מערכות שלמות שמנסות להתמודד עם השינויים הדרמטיים בתרבות הצריכה, עסקים קטנים בהחלט עלולים למצוא עצמם ללא משאבים ו/או תקציבים להתמודד עם המצב החדש. אבל, לעסקים קטנים רבים אחרים הקניות אונליין והמעבר לצריכה דרך סמארטפונים דווקא מספקים הזדמנות נדירה לצמצם פערים ממתחרים גדולים מהם.
מצמצמים פערים
אחד האתגרים הגדולים של כל עסק, בעיקר כאשר התחרות מתעצמת, היא לייצר נאמנות לקוחות. זה נכון במיוחד לתקופות כמו היום, שבהם הכלים המסורתיים לפרסום ושיווק כמו מודעות בעיתונות או שלטי חוצות מאבדים מהרלוונטיות שלהם. במקומם בא דור חדש של אפליקציות בסמארטפונים, שעשויות, בשימוש נכון, להגביר מאוד את נאמנות הלקוחות, כמו גם את יכולתם של העסקים לאסוף מידע צרכני ואחר על לקוחותיהם.
יותר ויותר עסקים קטנים מבינים כיום, כי אין להם זכות קיום אם ימשיכו להשתמש בכלים של העולם "הישן", קרי להקים אתר אינטרנט שיווקי עם מידע ופרטי התקשרות לעסק. הצרכנים חשופים כיום לעושר אדיר של מסרים שיווקיים ממוקדים היטב והצעות ערך אגרסיביות מעסקים בכל הגדלים. מי שהיו עד לא מזמן "עסקים קטנים" מחוץ למגרש של הגדולים, נתמכים כיום בידי תעשייה שלמה ששואפת לצייד אותם בכלי פרסום ושיווק חכמים מאי פעם. עסקים קטנים ובינוניים שמצליחים לרתום אליהם את הכלים המוצלחים ולעשות בהם שימוש נכון עשויים להצליח במשימה שנראתה בלתי אפשרית עד לאחרונה: צמצום פערים ביניהם לבין מותגים גדולים, תוך חיזוק הנאמנות של לקוחות קיימים ומשיכת לקוחות חדשים רבים לעסק.