איך הופכים את העסק לדיגיטלי? קבלו 4 טיפים
עסקים קטנים בלי נוכחות דיגיטלית ייפגעו. כמה אחוזים מהמכירות שלכם אמורים לבוא מהדיגיטל – ואיך תשנו את העסק בהתאם? 4 עצות זהב
לכתבה המלאהעסקים קטנים ובינוניים רבים מתנהלים מתוך הנחה שהם יהיו חייבים לקחת בשלב מסוים ייעוץ עסקי ממוקד מטרה, או ליווי עסקי מתמשך. זה לא תמיד נכון. לפעמים בעלי העסק או מנהליו יודעים לנווט יפה בעצמם, ולא זקוקים לעצות בתשלום משום גורם חיצוני.
במקרים שבהם כן נדרשת התערבות חיצונית, השאלות המקדימות מצטמצמות בדרך כלל ל"מהם התחומים שבהם נדרש ייעוץ" ו"מתי". התשובות לשאלות אלו צריכות להיבחן על שני צירים: ידע וזמן.
נתחיל בציר הידע: כל בעל עסק קטן או בינוני בתחילת 2020 כבר אמור היה להפנים שהעסק שלו מחייב מומחיות בשורה ארוכה של תחומים מעבר לתחום ההתמחות הצר שלו עצמו, או של העסק. לדוגמא, בעל נגרייה ומנהל מלון בוטיק אולי עובדים בתחומים שונים לחלוטין, אבל שניהם חייבים לגייס ולהכשיר צוות עובדים מיומן, להקים מערכי שיווק ושירות שיכללו גם תפעול נכסים דיגיטליים (עמודי פייסבוק, אינסטגרם ועוד) ולשלוט בניהול הפיננסי של העסק, כדי לא להיקלע למצוקה תזרימית.
ייעוץ עסקי בדיקה ראשונה: ציר הידע
האם בעל הנגרייה ובעל מלון הבוטיק אמורים לדעת לעשות הכול? ברור שלא. לכן, בעלי עסקים מגיעים לנקודה שבה הם מבינים כי יתקשו לשרוד בלי סיוע של יועץ עסקי מומחה או ליווי עסקי הדוק, המשלים את המקצועיות שלהם בתחומים אחרים.
עם זאת, מאחר ששכירת יועץ עסקי, גם לצורך מטרות נקודתיות, עולה לא מעט כסף ומעמיסה עלות נוספת על העסק, מנהלים של עסקים בדרך שואלים את עצמם האם העסק יכול להמשיך ולבצע את המשימות בעצמו, מבלי לפנות למיקור חוץ. התשובה מתחילה כאמור בציר הידע, בתשובה לשאלה האם בעל העסק או מי מעובדיו מחזיק בידע הדרוש לביצוע משימות הארגון.
אם לדוגמא הבעלים או המנהל באים מרקע שיווקי ויודעים איך לתפעל ולנהל אתר אינטרנט אפקטיבי, כמו גם אפליקציה ונכסים דיגיטליים אחרים, אין סיבה שיפנו בגזרה זו לייעוץ חיצוני. לעומת זאת, בקרב עסקים שמנהליהם נמצאים נמוך בציר הידע באחד התחומים לא צריכים להתעורר בכלל ספק: הם חייבים לפנות ליועץ חיצוני. במקרה שהצגנו כאן, עליהם ככל הנראה להיעזר בליווי עסקי צמוד של חברה שמתמחה בניהול ערוצים דיגיטליים.
ייעוץ עסקי בדיקה שניה: ציר הזמן
לציר הזמן נודעת חשיבות רבה בקבלת ההחלטה האם להיעזר בייעוץ מקצועי חיצוני. גם מנהל בעל הבנה טובה בעולמות הדיגיטל עלול לגלות שאין לו זמן לעדכן או לפקח על עדכון יומי איכותי של דף הפייסבוק של החברה. מנהל או מנהלת אחרים עלולים לגלות שאין להם מספיק זמן פנוי לאיתור איכותי של עובדים, על אף שהם מודעים לחלוטין לחשיבותו של איתור כזה.
זמן הוא כידוע משאב מוגבל ולכל פעולה קיימת פעולה אלטרנטיבית שניתן לבצע במקומה. כדי שמנהל עסק יקבל החלטה מושכלת על ציר הזמן, עליו לשאול את עצמו מה ייפגע בעסק אם ימשיך לבצע את המשימה בעצמו במקום לשכור יועץ חיצוני שיבצע אותה. מנהל שישקיע לדוגמא זמן רב מדי בגיוס עובד חדש, עלול להזניח את ניהול שאר העובדים. מנהל שישקיע מספר שעות ביום במענה לפניות לקוחות בפייסבוק, עלול לוותר על פיקוח הדוק של הנהלת החשבונות, וכן הלאה.
בעולם של עסקים ומספרים קל יחסית לכמת עלויות, ולכן יש לבדוק מה מחיר העסקתם של חברת דיגיטל, משרד השמה, יועץ עסקי לניהול פיננסי וכן הלאה. אם העלות שקולה או נמוכה לעלות הזמן של המנהל, או אם הנזק שעלול להיגרם לארגון גדול יותר, הפתרון הוא כמובן להיעזר בגורם מיקור חוץ.
לתחום את הייעוץ
יועץ עסקי עשוי להביא אתו ידע חדש ומעודכן, כולל השוואה למתרחש בעסקים דומים אחרים בארץ ובעולם. חברת ליווי עסקי שמשתלבת בעסק מכניסה "דם חדש" לארגון. אנשיה מרעננים את נקודת המבט ומספקים תובנות, שאולי העובדים באותו עסק לא חשבו עליהן בעצמם.
זה לא נגמר שם: כשנוצרת כימייה בין יועץ עסקי לבעלים או מנהלים של עסקים, הבעלים או המנהלים זוכים לאוזן קשבת מאדם קרוב שמאפשר להם לפרוק חלק מהקשיים ולקבל תמיכה יקרה מפז. גם זה חשוב מאוד לקידום העסק לשלבים הבאים באבולוציה שלו.
מובילי העסק חייבים, עם זאת, להתמקד בפעילויות העסק שבהם אין להם אפשרות להתקדם לבד. ולא פחות חשוב: לקבוע יעדים ולתחום את הייעוץ בזמן, כסף ומשאבי כוח אדם. אין שום סיבה שייעוץ עסקי (בניגוד לליווי עסקי) יימשך כמה שנים. זה בדרך כלל מעיד על תלות יקרה, לא בריאה ולא אפקטיבית של העסק ביועציו.