זוכרים את הימים שעסקים הסתפקו באתר אינטרנט ועמוד פייסבוק? הם כבר מאוד רחוקים. קשה יותר ויותר למצוא כיום עסקים בלי נוכחות דיגיטלית. השינויים בתחום מהירים מאוד והמגמות מתחלפות במהירות, כך שעסקים שיהססו או יירדמו בשמירה יישארו הרחק מאחור ועלולים לאבד נתח שוק, עסקאות וכמובן לקוחות.
מהן המגמות הבולטות בשנת 2020 בתחום השיווק הדיגיטלי? להלן חמש מהן שנוגעות גם לכם, כעסקים קטנים ובינוניים:
- פייסבוק כבר מעבר לשיא? זה אמנם עדיין עם סימן שאלה, אבל פייסבוק היא כבר לא הפלטפורמה המובילה בעולם הסושיאל. לפי "פורבס", 41% ממשתמשי הרשת של מארק צוקרברג חצו את גיל 65. הצעירים מעדיפים בבירור את אינסטגרם, סנאפצ'אט וטיק-טוק. במקביל, פייסבוק סופגת אחרי מהלומה: אחרי דליפת נתוני המשתמשים ב-2018, שגרמה למשבר אמון, פייסבוק עברה חרם מצד המפרסמים הגדולים, שפגע בהכנסותיה. פייסבוק נתפסת בשנים האחרונות ככר נוח וידידותי לפייק ניוז, תעמולה פוליטית ובריונות רשת. נכון, לפייסבוק יש עדיין הרבה כוח, אבל הדור הצעיר מגדיר אותה כ"רשת חברתית לזקנים" וכל עסק חייב לשאול את עצמו האם הקהל שלו נמצא שם. אם הלקוחות שלכם צעירים, יכול להיות שאתם שופכים כסף על הרשת החברתית הלא נכונה.
- הצ'טבוטים שולטים בשירות הלקוחות: זו הייתה רק שאלה של זמן עד שהבינה המלאכותית תשתלט על תחום קריטי כמו הקשר הישיר מול הלקוחות. ואכן, החל מ-2018-2019 אנחנו רואים יותר ויותר צ'טבוטים – תוכנות המתמחות בניהול שיחות טקסטואליות עם בני אדם - שמופעלים ככלי שיווק ושירות לקוחות. הצ'טבוטים לא רק מתקשרים עם הלקוחות שלכם, הם גם אוספים עליהם נתונים סטטיסטיים ולומדים אותם. התוצאה: יכולת להציע ללקוחות הצעות "תפורות" בדיוק למידותיהם ולהעדפותיהם.
חשוב לזכור גם כי הצ'טבוטים מעניקים שירות 24/7, מגיבים לכל פנייה באופן מיידי ולא זקוקים להפסקות, חופשות או תשלום על שעות נוספות. כך שגם אם נראה לכם היום שהם לא משהו שהעסק הקטן שלכם צריך, יכול להיות שבקרוב תשנו את דעתכם.
- הדור הבא של השיווק באימייל כבר כאן: על אף שהוא נחשב ערוץ תקשורת דיגיטלי ותיק יחסית, הדואר האלקטרוני עדיין נהנה מפופולריות רבה, גם למטרות מסחריות. עם זאת, השיווק דרך האימייל מתפתח ותכתובות השיווק הכלליות שאפיינו אותו עד לא מזמן כבר לא מספיקות כיום. האימיילים האפקטיביים ב-2020 משלבים בין אוטומציה לפרסונליזציה. שם המשחק הוא דיוק ויצירת טריגרים אישיים לקנייה לכל צרכן, לפי העדפותיו והרגלי הגלישה והקנייה שלו.
- שיווק באמצעות וידיאו – חובה: עסקים כבר לא יכולים להרשות לעצמם להתעלם כיום מזירה הזו. הסמארטפונים יצרו מצב שבו אנשים בכל העולם צופים ביותר קטעי וידיאו מאי פעם, גם בבואם לבצע קנייה. 70% מהגולשים מדווחים כי שיתפו קטע וידיאו שיווקי. 52% טוענים כי סרטוני וידיאו שמדריכים אותם להפעיל מוצר או לצרוך שירות, מגבירים את תחושת הביטחון שלהם ומסייע להם לקבל החלטות קנייה. 72% סבורים כי סרטון וידיאו שיווקי מגביר את אחוזי ההמרה שלהם, כלומר: משכנע אותם לקנות מוצרים או שירותים.
- השיווק דרך אפליקציות מסרים מיידיים עולה מדרגה: תשכחו מהימים שווטסאפ או פייסבוק מסנג'ר שימשו אותנו כמעט אך ורק לתקשורת בין אנשים. יותר ויותר עסקים, בכל הגדלים, מגלים עניין בשיווק דרך התוכנות הללו, וקשה לבוא אליהן בטענות. נכון ל-2020, מתחברים מדי חודש כמעט 3 מיליארד משתמשים לווטסאפ ולפייסבוק מסנג'ר. בווטסאפ בלבד נשלחות מדי יום 55 מיליארד הודעות. סקרים מראים כי 63% מהצרכנים המקוונים אומרים כי קיים סיכוי גבוה יותר שיחזרו לאתר שמפעיל צ'ט. לפי כל ההערכות, ב-2021 יותר ויותר חברות ינסו להגיע ללקוחות הקיימים והפוטנציאליים דרך צ'טים ותוכנות מסרים מיידיים.
למה העסק שלכם צריך שיווק דיגיטלי?
בתחילת העשור השלישי למילניום השלישי, נדמה שכבר נפסקה כמעט לחלוטין השאלה "למה אני והעסק שלי צריכים את זה?" בכל מה שנוגע לשיווק דיגיטלי. ועדיין, עסקים קטנים רבים שואלים את עצמם את השאלה הזו כמעט מדי יום, ומתלבטים כמה להשקיע בנוכחות הדיגיטלית שלהם.
ולא שיש להם ברירה: הזנחה של החזית הדיגיטלית, של השיווק הדיגיטלי, תשאיר את הזירה למתחרים שלך ועלולה לדרדר את המותג והעסק שלך לאנונימיות מוחלטת. קבלו 5 סיבות שבגללן העסק שלך חייב שיווק דיגיטלי:
- פגשו לקוחות פוטנציאליים: כידוע, רובנו מבלים יותר ויותר זמן ברשת בחיפושים, בתקשורת עם אנשים אחרים, ברשתות החברתיות ובקניות אונליין. אתם חייבים לפגוש את הלקוחות שלכם במרחב שבו הם נמצאים, אחרת מישהו אחר יפגוש אותם שם. שיווק דיגיטלי פירושו יותר לידים (פרטי התקשרות ללקוחות פוטנציאליים) בהשקעה כספית קטנה יותר.
- צמצמו פערים מהגדולים: הזירה הדיגיטלית פתוחה לכולם ומאפשרת לעסקים קטנים לצמצם באופן משמעותי פערים מעסקים גדולים מהם בהרבה, באמצעות שימוש בטכנולוגיות ופרקטיקות דיגיטליות הזמינות לכל השחקנים. הגדולים משתמשים ב-SEO, SMO או פרסום באנרים? גם אתה או את יכולים, קטן ככל שיהיה העסק שלכם. אם תעשו עבודה טובה ויצירתית, תוכלו גם לצמצם פערים וממש להיאבק כתף אל כתף על לקוחות עם גופים שבמציאות הפיזית לא היו סופרים אתכם בשום צורה או דרך.
- היו בשליטה מלאה: לשיווק הדיגיטלי נלווה בדרך זרם חזק ואיכותי של נתונים, שמאפשר לכם לדעת הרבה יותר על הלקוחות, לאפיין אותם – ולקבל תוצאות מדידות של הקמפיין. כשתדעו על מה הלקוחות שלכם מקליקים ומה גורם להם לתקשר, לתת לייקים, להשאיר תגובה, לקנות או סתם לזוז מכאן לשם – תדעו גם איך לשפר ולחדד את הקמפיין שלכם תוך כדי תנועה.
- חדלו לירות באפילה: שיווק דיגיטלי מאפשר לכם להגיע בדיוק ללקוחות שעשויים לרכוש מכם מוצרים או שירותים. למה לפנות לכולם, כשאפשר לפנות לקבלים מפולחים ולהדק עוד ועוד הפילוח בהתאם לתוצאות המתקבלות? בשיווק דיגיטלי, דמוגרפיה היא שם המשחק. אין סיבה שלא תדעו כמעט הכול על הלקוחות, תחומי העניין ואפילו העדפות הקנייה שלהם.
- קבלו תמורה גבוהה על ההשקעה: המונח המקצועי נקרא ROI (ראשי תיבות: Return on Investment) – וזה בדיוק מה שמחכה לכם בדיגיטל. אמנם, לא כל קמפיין ולא כל השקעה נושאים פרי, אבל אלה שכן עשויים להרקיע לתוצאות נפלאות, משתלמות במיוחד.