"עברתי למסוף EMV בעסק שלי כי זה מהיר יותר, בטוח ואמין"
עוד לא עברתם למסוף חכם בעסק שלכם? לדורון, שכבר עבר לתקן החדש, יש מספר עצות בשבילכם, וגם מסקנה: "אישור העסקאות מהיר ובטוח יותר, אין מה להשוות"
לכתבה המלאהזו בהחלט לא היתה השנה של העסקים הקטנים בישראל. המושגים סגר, תו סגול וחל"ת נכנסו ללקסיקון של בעלי העסקים, שנאלצו להתמודד עם ההשלכות הכלכליות של נגיף הקורונה. לפי סקר של mako שבוצע עבור max בקרב בעלי עסקים עולה כי 38% מהנשאלים העידו שהעסק שלהם נפגע במידה רבה מאוד בזמן הקורונה, ו-34% במידה בינונית, רק 14% במידה מועטה ו-12% לא נפגעו כלל.
עוד עולה מהסקר כי 33% מהנשאלים חושבים שהעסק שלהם היה מוכן פיננסית לתקופת הקורונה. לעומת זאת, 47% אמרו שלא היו מוכנים, אבל הסתדרו, ו-18% ציינו כי לא היו מוכנים, ואכן זאת היתה תקופה קשה עבורם.
עם הפנים קדימה לאחר הדעיכה המסתמנת של המגיפה והחזרה לשגרה, זה הזמן לבחון איך התנהלו בעלי העסקים בתקופה הקורונה ומה אפשר ללמוד מכך לעתיד.
1. הופכים לאקטיביים וחושבים מחוץ לקופסה
תקופת משבר היא שעת המבחן של כל עסק – האם להמשיך כמו שהוא ולפתח אותו או בכלל לשנות כיוון. מהסקר עולה כי 27% מהנשאלים אמרו שהם שינו או הרחיבו את תחום פעילות הליבה של העסק בתקופת הקורונה. 30% לא שינו את תחום פעילות הליבה, אך 42% העידו שחלו שינויים אחרים בעסק.
אז איך מפתחים את העסק בהתאם למצב? חושבים מחוץ לקופסה, קשובים ללקוחות ומתאימים את את העסק לצרכים המשתנים. "פעולות שהיו בתוכנית העבודה כמו הגברת המשלוחים, רכישת רכב משלוחים, פרסום המשלוחים יותר, קיבלו תאוצה לא נורמלית", סיפר רמי, בעלים של חנות דגים במושב קדימה. "הבאנו גם תמהיל של דגים קצת יותר זולים מדגי היוקרה. הבנו שאנשים מחושבים יותר".
"ללכת ולהביא עוד מוצרים שמותאמים לתקופה זה פתרון מדהים שאנחנו רואים אותו גם בהרבה עסקים אחרים", הסביר טל כהן, סמנכ"ל לקוחות עסקיים ו-processing. "בעלי עסקים יודעים להתאים פתרונות לצרכים של הלקוחות, למשל מוצרים שהם קצת שונים".
2. מתקדמים למכירה באונליין
איך עוד דאגו בעלי עסקים להמשכיות הפעילות של העסק? 39% אמרו שטיפלו נקודתית בדברים כדי להמשיך לפעול גם בסגרים. 32% אמרו שלא עשו פעולה מיוחדת ו-27% העידו כי הסתגלו מהר לשגרה החדשה – הקימו חנות אינטרנטית ודאגו לפרסום ומשלוחים.
אכן המכירה באונליין הצילה עסקים רבים בתקופה של ריחוק חברתי וסגר, והדגישה עוד יותר את החשיבות והצורך של אתרי סחר וסליקה דיגיטלית. מנתוני הסקר עולה כי 40% מהנשאלים ענו כי חיזקו את שירותי האונליין – הקימו אתר חדש או השקיעו בקיים. 32% לא חיזקו את שירותי האונליין וגם לא מתכוונים לעשות זאת. לעומת זאת, 29% לא חיזקו את שירותי האונליין בתקופת הקורונה, אבל חושבים לעשות זאת.
"האונליין זה העתיד. יש ימים פה שאני מנתקת את הטלפון בשביל לחסוך בכוח אדם ולחסוך בהוצאות", הסבירה יסמין, בעלים של פיצרייה ביהוד שנפתחה בעיצומה של הקורונה. גם רמי, שהיה לו אתר עוד לפני הקורונה, סיפר כי המשבר נתן לו פרספקטיבה וכיוון אותו לדברים שצריך לשפר. "אני חושב שההשקעה שלי הנוכחית בשירותי האונליין תגדל מההשקעה הראשונית בעצם", הוא סיכם.
אבל לא כולם עוד שם. מהסקר עולה כי 63% אמרו שאין להם אפשרות לסלוק באתר שלהם, לעומת 37% שענו שיש להם סליקה באתר. כיום קיימות אפשרויות לפתוח חנות אונליין בזמן קצר ובעלויות נמוכות מאד. ב-max עסקים ניתן להצטרף בקלות לסליקה וגם לבנות אתר סחר שישרת את הצרכים שלכם. "הקמנו את max e-com, חנות אינטרנטית על חשבוננו ועשינו שיתופי פעולה עם חברת שליחויות", ציין כהן. "בתוך יום עסקים אחד אפשר להקים חנות אינטרנטית".
לדבריו, "כולנו בתור צרכנים גילינו שאנחנו לא חייבים לבזבז את הזמן, לנסוע לחנות ולהזמין את המוצר שאנחנו רוצים. אפשר לשבת בבית, להזמין וזה מגיע ומצוין ומהר. זה מה שיעזור לעסקים לצאת לעולם חדש, עולם שונה ממה שהכרנו לפני".
3. בודקים זכאות להלוואה
דבר נוסף שניתן ללמוד ממנו על התנהלות בתקופת משבר הוא הצורך לעיתים בעזרה מבחוץ – הלוואה לעסק. חשוב לנצל הזדמנויות ולבדוק אילו אפשרויות עומדות בפניכם כבעלי עסקים, כמו הלוואה בערבות המדינה שניתנה בתקופה הקורונה. לפי הסקר, 16% נעזרו בקרן בערבות המדינה, 17% לקחו הלוואה, 59% אמרו שלא לקחו הלוואה בתקופה הזו ו-7% לא לקחו, אבל חושבים על זה.
אז מה עוד אנחנו לוקחים איתנו מהמשבר? קודם כל כדאי ללמוד מניסיון. בתשובה לשאלה "אם הייתם יודעים על הקורונה והשפעותיה לפני תחילת המגיפה, מה הייתם עושים אחרת?", אמרו 42% מהנשאלים כי היו נוקטים בכל פעולה כדי לשמר לקוחות קיימים ולצבור בעתיד חדשים – פרסום דיגיטלי, הקמת חנות אינטרנטית או מערך שליחים. 37% לא היו משנים כלום בהתנהלות שלהם, 12% היו לוקחים הלוואה ומנסים לצמצם ככל האפשר הוצאות ועלויות, ו-10% היו משנים את תחום פעילות הליבה של העסק לחלוטין.
לסיכום, כולנו תקווה שמשבר הקורונה מאחורינו, אבל כדאי להפיק לקחים שיעזרו להתנהלות העסק גם בשגרה. לחשוב מחוץ לקופסה ולהיות קשובים לצרכי הלקוחות, להתקדם לאונליין ואם קיים צורך גם לבדוק זכאות לסיוע לעסק.
חשוב לדעת: אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל | המלווה: מקס איט פיננסים בע"מ | הפרסום אינו מהווה הצעה למתן אשראי | כפוף לאישור ולתנאי החברה | ההצטרפות לסליקה כפופה לאישור max, לתנאי ההצטרפות ולהסכם בית עסק.