הניסיונות למתקפות במרחב הסייבר כגון: התחזות, ביצוע הונאות וגניבת מידע עלו מדרגה בשנים האחרונות תוך שימוש בדרכים יצירתיות לגניבת פרטים אישיים.
קיבלתם הודעת SMS מבהילה מהבנק או מחברת האשראי עם קישור? הזמנתם חבילה וקיבלתם מייל עם דרישה מוגזמת לתשלום מכס? יכול להיות שאתם נתונים למתקפת פישינג – ניסיון לגנוב את המידע שלכם על ידי התחזות. בשנה האחרונה חלה עלייה בניסיונות להונאות, ועל פי נתונים של מערך הסיייבר הלאומי שפורסמו לרגל שבוע הגנת הסייבר, התקבלו כ-2,500 דיווחים בנושא.
הדרך להתגונן ולא ליפול בפח מתחילה בהיכרות עם השיטות שמשתמשים בהם:
להלן מספר צעדים אשר יהפכו את השימוש בדוא"ל ובאינטרנט לבטוח יותר בכלל, וביצוע פעולות פיננסיות בפרט:
קיבלתם הודעת SMS מבהילה מהבנק או מחברת האשראי עם קישור? הזמנתם חבילה וקיבלתם מייל עם דרישה מוגזמת לתשלום מכס? יכול להיות שאתם נתונים למתקפת פישינג – ניסיון לגנוב את המידע שלכם על ידי התחזות. בשנה האחרונה חלה עלייה בניסיונות להונאות, ועל פי נתונים של מערך הסיייבר הלאומי שפורסמו לרגל שבוע הגנת הסייבר, התקבלו כ-2,500 דיווחים בנושא.
אחת הדוגמאות הפופולריות היא שליחת מייל מאתר המתחזה לדואר ישראל. המתחזה מוסר לכם כי ממתינה עבורכם חבילה, ולצורך קבלת החבילה עליכם לשלם את דמי המשלוח בקישור המופיע במייל. בקישור יהיו שדות לרישום פרטי כרטיס האשראי ו/או פרטים מזהים נוספים שלכם, שיגיעו ישירות למתחזה.
נוכלים יוצרים קשר טלפוני באמצעות שיחה שנחזית להיות ממס' טלפון של גוף פיננסי, כגון מתחזים לנציגי בנקים, חברות האשראי, קב"טים, משטרה וכו'. במקרים האלה המתחזים טוענים שעליכם למסור להם את הקוד על מנת שיוכלו לאמת שאכן אתם בעלי הכרטיס או על מנת לחסום את הכרטיס עקב הונאה שהתבצעה בו. מדובר בפרטי הקוד OTP (one time password) שמשמש להשלמת עסקות בטוחות באינטרנט (3dsecure). חשוב מאוד לדעת שאין למסור בשום מקרה ובשום מצב את פרטי קוד ה-OTP שנשלח לאף גורם שהוא, לא בעל פה ולא בכתב. מדובר בנתון שאם מישהו מבקש אותו בהכרח מדובר בהונאה והתחזות. את נתון ה-OTP שקיבלתם מחברת האשראי יש להזין רק ואך ורק במקום המיועד לכך באתר, ובתנאי שאתם מזהים את פרטי בית העסק וסכום העסקה כפי מופיעים בהודעה שקיבלתם מחברת האשראי.
לפי שיטה זו, המתחזים מקימים אתר פיקטיבי כדי לגרום לכם לחשוב שאתם רוכשים מוצרים באתר לגיטימי ובמטרה לגרום לכם להזין את פרטי האשראי. למשל, פורסמה מודעה פיקטיבית של אתר לצעצועי ילדים, שמוכר צעצועים בסכומים מאוד אטרקטיביים. אותם לקוחות שענו למודעה התבקשו להזין את פרטי האשראי ופרטים אישיים נוספים. לאחר "הרכישה", הלקוחות קיבלו הודעה בוואטסאפ שלפיה על מנת לזהות אותם הם מתבקשים להזין במענה להודעה את הקוד שהם יקבלו מחברת האשראי ב-SMS. בפועל אותם נוכלים ביצעו עסקאות באמצעות פרטי הכרטיסים שהזינו הלקוחות, וכשהם היו צריכים להזין קוד העסקה הבטוחה להשלמת העסקה, יצרו קשר בוואטסאפ וביקשו מהלקוחות התמימים שימסרו להם את הקוד שנשלח אליהם, כביכול לצורך זיהוי מבית העסק.
כדאי לדעת שחברת max מציינת בבירור ב-SMS שנשלח ללקוחות, בעבור איזו עסקה נשלח הקוד, שם בית העסק וסכום העסקה. כל מה שנדרש הוא לקרוא את ההודעה במלואה, ואם פרטים אלו אינם מוכרים, אין להמשיך בפעולה וכמובן לא למסור את פרטי הקוד שהתקבל לשום גורם. במקרה ויש ספק ניתן לפנות בשיחה יזומה לחברת האשראי למוקד שזמין 24/7.
פנו ל-max בכל חשד להונאה בכרטיס האשראי שלכם לטלפון: 03-6178800
חברת ישראכרט מחויבת לסטנדרטים הגבוהים ביותר של אבטחת המידע. אנו משקיעים מאמצים רבים בשיטות האבטחה וההצפנה המתקדמות ביותר על מנת להבטיח את שמירת פרטיותכם וסודיות נתוניכם הבנקאיים ובכדי לשמור על בטיחות מלאה בשימוש באתר ישראכרט – אתר ההטבות. עם כניסה לחשבונכם האישי ובכל דף הדורש הקלדת פרטים מהלקוח (למשל דף יצירת קשר), על מנת להבטיח כי המידע מגיע בצורה מוצפנת יש לוודא כי בפינה השמאלית התחתונה של המסך/בשורת הכתובת מופיע מנעול שלם בשורת הכתובת.
במידה והמנעול פתוח/שבור משמע שהקשר איננו מאובטח. הקלקה כפולה על המנעול, תציג בפנינו את רישיון האתר (Certificate Information) לאימות זהות האתר ומניעת התחזות אתרים.
המלצות והנחיות לשימוש במערכת:
הקלדת כתובת האתר בצורה ידנית אל שורת הכתובת והימנעות מכניסה לאתר דרך קישורים או דרך הודעות דוא"ל למניעת phishing ווידוא כי בתחילת הכתובת מופיעות האותיות https המציינות תקשורת מוצפנת. ברישום אל המערכת, תתבקשו להזין פרטים אישיים כגון: שם מלא, מספר תעודת-זהות, כתובת מייל, 4 ספרות אחרונות של כרטיס האשראי וכו'. לאחר סיום תהליך הרישום, בכל כניסה למערכת תתבקשו לציין את 4 הספרות האחרונות של מס' כרטיס האשראי שלכם ואת מס' תעודת הזהות שלכם. בתהליך הכניסה יתבצעו אימות ואישור הנתונים שהוקלדו. במידה ומתעורר חשד כלשהו לגבי אי תקינותו של תהליך הרישום ו/או הגלישה, אנא הקפד להודיע למרכז שירות הלקוחות של ישראכרט.
המלצות לגלישה מאובטחת באתר:
כדי ליהנות מיתרונות השירות תוך גלישה בטוחה, אנו ממליצים לך לפעול על פי הכללים הבאים: כניסה למערכת: בעמוד הכניסה, הנך מתבקש להזין את מס' תעודת הזהות, שם המשתמש והסיסמא שלך. בכניסה הראשונה תתבקש להחליף את הסיסמא הראשונית שנמסרה לך עם דף הפירוט החודשי בסיסמא אישית שתיבחר על ידך. בכל כניסה לשירות יצויין בראש העמוד מועד כניסתך האחרון. כך תוכל לוודא כי לא נעשתה כניסה לחשבונך ללא ידיעתך. יציאה מהשירות: עם סיום הגלישה, יש ללחוץ על כפתור היציאה. יציאה מהשירות תמנע מאנשים אחרים גישה לחשבונך. בנוסף, מומלץ להיכנס למערכת לפחות פעם בשבוע, כדי לעקוב באופן שוטף אחר הפעילות בכרטיס. שמירה על סודיות סיסמאות: יש להימנע מבחירת סיסמא קלה לשחזור או להעתקה, או הכוללים פרטים אישיים כגון שם פרטי, תאריך לידה וכדומה. לתשומת לבך: על הסיסמא להיות מורכבת מ- 14-6 תווים, עם אותיות לועזיות וספרות. סיסמא זו תקפה ל-90 יום. אין לעשות שימוש ברצף אותיות או ספרות, דוגמת: 12345678 או abcdefghi. בעת כניסתך לשירות, חשוב לוודא שמסך המחשב אינו גלוי לאנשים אחרים. אין להחזיק את הסיסמא בצמוד לקוד המשתמש. יש להימנע משמירת קוד המשתמש והסיסמא ליד המחשב, בקבצים שבמחשב האישי, או במקום שייקל על אחרים למצוא אותה. אין לאפשר לדפדפן לשמור סיסמאות באופן אוטומטי. אין לגלות את הסיסמא האישית לאיש! נציגי הבנק לא יבקשו ממך באופן יזום, לציין בטלפון או בדוא"ל את קוד המשתמש שלך או את סיסמתך האישית. אם התבקשת לעשות כן על ידי גורם כלשהו, יש לסרב ולדווח על כך מיידית למוקד שירות הלקוחות של ישראכרט.
אמצעי הגנה על המחשב האישי:
יש להקפיד על גרסת דפדפן העדכנית ביותר. תוכנת אנטי-וירוס מעודכנת. תוכנת Firewall המפחיתה את הסיכוי לחדירה בלתי מורשית למחשב. תוכנה לאיתור תוכנות "ריגול" כדי לשמור על פרטיותך. אם מותקנת במחשב תוכנת שיתוף קבצים כדוגמת eMule יש לוודא כי אינך שומר מסמכים המכילים פרטים אישיים (קוד משתמש, מס' ת.ז, סיסמא וכו') על גבי קובץ במחשב. המלצה והדרכה לגבי תוכנות אנטי וירוס, Firewall או Antispyware ניתן לקבל מספקי האינטרנט.
גלישה באפליקציה הסלולרית:
על-מנת לאפשר גלישה נכונה ובטוחה באפליקציית ישראכרט דרך מכשירים סלולריים (מכשירי iOS או אנדרואיד) עלייך לוודא מספר תנאי יסוד בכניסה למערכת: יש להשתמש במכשיר סלולרי המופעל ע"פ הוראות הספק (ולא נפרץ או שבוצעו בו שינויים). יש להשתמש אך ורק באפליקציה אשר הורדה מחנות האפליקציות הרשמית. בעת הורדת האפליקציה יש לשים לב ששם המפיץ הוא אכן Isracard. מומלץ להוסיף קוד גישה לטלפון הסלולרי ולוודא נעילה אוטומטית כעבור מספר דקות מוגדר.
הנחיות עבודה בכספות:
חברת ישראכרט משתמשת בטכנולוגיה של סביבה מאובטחת מתקדמת:
שרת המערכת אינו מתחבר ישירות אל האינטרנט, אלא מבודד ממנו באמצעות מספר שכבות הגנה הכוללות בין השאר מערכת של נתבים, מסננים ו- Firewall. קיימת השגחה ובקרה מתמדת על כל ההתקשרויות המתחילות או מסתיימות בין שרתי החברה לאינטרנט. התעדכנות שוטפת בהתפתחויות הטכנולוגיות בתחומי התוכנה והחומרה, כדי לספק ללקוחות את ההגנה הטובה ביותר.
פישינג - Phishing:
גניבת זהות היא תרמית דואר אלקטרוני על ידי טכניקה המשמשת fraudsters באינטרנט כדי לפתות צרכנים תמימים למסור מידע רגיש בעל ערך. תרמיות פישינג מובילות צרכנים להאמין כי הם מגיבים על דואר אלקטרוני מהימן המגיע מחברה / מוסד ידועים המבקש לעדכן את הפרטים שלהם.
תרחיש phishing טיפוסי:
א. מספר כרטיס אשראי
ב. פרטי חשבון הבנק
ג. סיסמאות או מספרי זיהוי אישיים
ד. חשיפת פרטים נוספים על חשבון הבנק או כרטיס האשראי
טכניקות Phishing
תרמיות Phishing משתמשות בטכניקות מתוחכמות כדי להסוות את מקור דואר זבל שלהם הודעות דואר אלקטרוני מזויפת של אתרי אינטרנט, כך שיהיה קשה לגלות כל מעשה לא חוקי. לעתים קרובות, שולחי דואר זבל מנצלים תכונות טכנולוגיות של דפדפנים שונים כגון "אימות משתמש" (תחביר תכונה הנתמכת על ידי שימוש בדפדפני אינטרנט מסוימים) כדי לעטוף את אתרי האינטרנט המזויפים בחוכמה כדי למנוע זיהוי מהיר שלהם. פרקטיקה זו גורמת למשתמשי אינטרנט לראות את אתרי האינטרנט המזויפים (כתובת האתר המוצג בשורת הכתובת של הדפדפן) כתואם לזה של אתר אינטרנט אמיתי.
בכמה מקרי phishing, עבריינים מבקשים את הנמענים להוריד ולהתקין תוכנת "אבטחה" כלשהי המצורפת לדואר הזבל. במקרה והנמען מתקין את התוכנה, העבריינים יכולים לפקח על המחשב של הקורבן וכך ללכוד את פרטי כרטיס אשראי או פרטי חשבון בעת תשלום כלשהו המתבצע בעזרת האינטרנט. השימוש של מנגנון זה בתקופה האחרונה גובר, אם כי עדיין נמוך ביחס למנגנונים אחרים. בנוסף, שולחי דואר זבל יכולים ומנסים להשתלט על מחשבים, שרתים וכביש דואר זבל באמצעות אלה כדי להסתיר את הדואר האלקטרוני האמיתי המקור ולשלוח את ההתקפות דרכם.
שימו לב, התקפות פישינג עלולות להגיע גם בצורת Smishing – SMS Phishing – הודעה sms ממספר לא מוכר שמבקשת הזדהות למערכת או מסירת פרטים אישיים בהודעת טקסט חוזרת