פתיחת קרן השתלמות ומעקב אחר החזרי המע"מ הם רק חלק מהדברים שאפשר לעשות כדי לשפר את העסק לקראת השנה הבאה. בכתבה הבאה נדבר על 8 נקודות חשובות עבור כל עסק, כדי שיהיה יעיל יותר ורווחי יותר משנה לשנה:
1. נצלו בצורה מקסימלית את קרן ההשתלמות
קרן השתלמות היא קופת החיסכון היחידה שיש לה פטור מלא ממס רווחי הון. כך שבהחלט שווה לכל בעל עסק לנצל את הקרן ולהפקיד שם כמה שיותר.
מבחינת התנאים, את הכספים המופקדים בקרן ניתן למשוך לכל מטרה בלי מס לאחר 6 שנים, או לאחר 3 שנים, אם המשיכה היא לצורך השתלמות מקצועית או לימודים.
אם אתם עצמאים תקבלו פטור ממס עבור 19,000 ₪ שתפקידו בקרן ההשתלמות. אם אתם שכירים הסכום הפטור ממס הוא סביב 16,000 ₪. כמובן שאפשר להפקיד יותר אך הטבת המס לא תחול על הסכומים שמעל לסכומים הללו. במעמד ההפקדה לקרן ההשתלמות, בדקו את התשואה שהשיג לכם השנה בית ההשקעות ובמידת הצורך עברו למסלול סולידי או נועז יותר, או החליפו בית השקעות. המעבר אינו נחשב לאירוע מס.
2. הפרשות לפנסיה: זכרו, החוק מחייב אתכם
הפרשות הפנסיה שבעלי עסקים מפרישים לעצמם ולעובדיהם נחשבות גם הן כהוצאה מוכרת, ועל כן מקטינות את ההכנסה החייבת במס - דבר המוביל לחיסכון לא מבוטל. הפרשות לדוגמה: קרן הפנסיה של העובדים, קופות הגמל, ביטוחי מנהלים וקרנות ההשתלמות. דברים אלו נכונים גם לגבי עצמאים המנהלים עסק ומפרישים לעצמם לפנסיה. ראוי לזכור כי קרן ההשתלמות אינה נחשבת על פי חוק להפרשה פנסיונית. כלומר, מי שרוצה להימנע מקנס של כמה מאות שקלים בגין אי הפרשה לפנסיה, אינו יכול להסתפק בקרן ההשתלמות בלבד וצריך לפריש לעצמו גם פנסיה. בנוסף, אם אתם עצמאים אל תשכחו לסגור את התשלומים לביטוח הלאומי, שגם יותר ממחצית מסכומם יורד מההכנסה החייבת.
3. בדקו את ההלוואות שלכם
בתקופה של קפיצה משמעותית בריבית בנק ישראל, ישנה חשיבות גדולה במיוחד לבדיקת ההלוואות שהעסק נטל. קודם כל, ולאור הריבית המשתנה תדיר, ייתכן שניתן למצוא הלוואה בריבית יותר טובה ובפריסת החזרים מתאימה יותר לצרכי העסק. לכן כדאי לפנות אל גוף נותן האשראי ולבחון את האפשרות למחזור או סגירה של ההלוואה, ובתוך כך גם לבחון מקורות מימון יותר משתלמים, כגון הלוואות בפריסה נוחה שמתאימה לתזרים החודשי.
4. עקבו בקפידה אחר הוצאות העסק ותעדו אותם לאורך כל השנה
לפני ששנת המס מסתיימת חשוב לוודא שאספתם את כל ההוצאות המוכרות של העסק, לרבות דלק, השתלמויות, ציוד, פרסום ושיווק ועוד. חשוב לבדוק שהמקדמות ששולמו לאורך השנה לביטוח הלאומי ולמס הכנסה אכן תואמות את ההכנסות הצפויות. במידה שהמקדמות ששולמו נמוכות מידי וצפוי תשלום נוסף למס הכנסה כי הרווח גדול יותר ממה שחשבתם, מומלץ להגדיל הוצאות על פרסום ושיווק וכך תקטינו את מס ההכנסה וגם תעשו פעולה שמגדילה הכנסות ורווח.
הוצאה מוכרת נוספת, אשר הייתה משמעותית עבורנו בשנת 2023 לאור המצב הביטחוני, היא הוצאה על תרומות. אם אתם מעוניינים לקבל זיכוי במס על תרומות, וודאו כי אספתם ושמרתם את הקבלות על התרומות הללו.
5. האם קיבלתם את כל החזרי מע"מ?
יש לוודא כי כל החשבוניות נרשמו בהנהלת החשבונות. בעוד שבחברה בע"מ עוקבים אחר חוסרים בהנהלת חשבונות די בקלות, כי חייבים לעשות התאמה מול החשבון, הרי שאצל עצמאים המעקב אחר החזרי מע"מ הוא יותר מורכב. הדרך לדעת אם חסרות חשבוניות היא לעבור חודש חודש, סעיף סעיף ולראות אם חסר בכרטסת משהו.
6. הסתכלו קדימה: בחנו את השנה שעברה והעלו נקודות ייעול לשנה הבאה
כשהעיניים אל האופק, אפשר להתחיל לחשוב על הנקודות הטעונות שיפור לקראת השנה הבאה. לדוגמה, לאור עליית חומרי הגלם והמשכורות, שווה לבדוק את כל תחום התמחור ולהתחיל בבחינת הרווחיות האמיתית של מוצרי ושירותי העסק. ייתכן מאוד שהבדיקה, הלוקחת בחשבון את מכלול ההוצאות הרלוונטיות, תראה כי חלק מהמוצרים אינם רווחיים כפי שחשבתם או אפילו הפסדיים בשורה התחתונה. במצב כזה, כדאי לבדוק האם לוותר על מוצר או שירות מסוים, ו/או לבצע פעם אחת תמחור מקצועי, חדש ומדויק.
7. בונוסים והעלאות שכר
אם הייתה לכם שנה טובה ואם יש לכם עובדים נאמנים שנה חדשה היא הזדמנות מצוינת לשמר אותם ולדאוג שהעובדים הטובים שלכם לא ירצו לעזוב וירגישו מתוגמלים פיננסית וגם פסיכולוגית, ואפשר לעשות זאת ע"י בונוסים או העלאות שכר.
8. הרכיבו תכנית עסקית לשנה הבאה
לבסוף, אל תשכחו את עצמכם. לקראת סיום השנה שאלו את עצמכם היכן תוכלו להשתפר עוד כמנהלי עסק ברמה המקצועית והאישית. אפשר לשקול לפנות לייעוץ עסקי שמתמחה בתחום הספציפי שלך על מנת לבנות תוכנית עסקית ויעדים לשנה הבאה כדי שהשנה הבאה תהיה טובה יותר. עדיף לא להוציא היפר קישורים לאתרים חיצוניים