בואו נתחיל בשורה התחתונה: ניהול כלכלי נכון של העסק הוא משימה שביצועה קריטי להצלחת העסק שלכם. בלעדיה אולי יהיו לכם יצירתיות, שיווק, ניהול עובדים ועוד תכונות חשובות לכל עסק, אבל לא יהיה לכם עסק מצליח. ניהול נכון מאפשר לכם לקבל תמונת מצב עדכנית בכל רגע נתון, בדרך לקבלת החלטות עסקיות נכונות מתוך שליטה מלאה. אבל איך עושים את זה נכון? כך תייצרו רווחיות ותקנו לעסק שלכם זכות קיום ארוכת טווח.
- שם המשחק: הוצאות מול הכנסות
לא משנה באיזה תחום פועל העסק שלכם, או אם אתם משתמשים בתוכנות ייעודיות מתוחכמות, רואה חשבון תותח, טבלאות אקסל או דף ועיפרון. בכל מקרה, מומלץ שתקטינו את אי הוודאות בפעילות העסקית השוטפת ותימנעו במידת האפשר מהפתעות. אחת הדרכים לעשות היא לנהל רישום מדוקדק של הוצאות מול הכנסות. בעמודת ההוצאות תוכלו להכניס סעיפים כמו חומרי גלם, שכירות, ספקים, ארנונה, דלק, חשמל, משכורות, הפרשות לפנסיה ועוד. לצד עמודת ההכנסות עליכם ליצור עמודת הכנסות, שבה תנסו להעריך מתי וכמה כסף אמור להיכנס בכל חודש. לאחר שתיבנו טבלת הכנסות והוצאות עכשוויות ועתידיות, תוך התחשבות בגורמים עונתיים ולאחר שהצבתם יעדים חדשים, תוכלו לתכנן ביתר קלות צעדים עסקיים, מתוך שליטה מרבית בעסק.
- כיבוי שריפות? לפעמים זה בלתי נמנע
בכל הכבוד לנטייתכם המבורכת לסדר מופתי או לחשיבה אסטרטגית ארוכת טווח, אל תשאירו את כיבוי השריפות ליד המקרה או לרגעי משבר. החליטו כבר עכשיו, בזמנים של רוגע עסקי יחסי, כי אתם מקצים כסף בחשבונות הבנק שלכם ליצירת כיס מזומנים לשעת חירום. אם תניחו שהבלתי צפוי עשוי לקרות ותיערכו אליו, תוכלו לעבור אותו בקלות רבה הרבה יותר מעסקים מסביבכם, שחלקם יקרסו כמעט מיד. צאו מנקודת הנחה שיהיו בחיי העסק רגעים, לא ברור כמה, שבהם ההוצאות יעלו על ההכנסות. אם תדעו שזה בא, לא תופתעו. אם הכנתם מראש כיס מזומנים, תעברו את המשבר בשלום.
- אל תדחו חשבונות ותשלומים
כבעלי עסק, רבים מאיתנו מעדיפים לדחות הוצאות כגון תשלומי חשמל, ארנונה וכו' ולחכות להכנסה קרובה לפני שמוציאים כסף. זה נכון עוד יותר בעתות משבר, שבהן ההכנסות יורדות.
עם זאת, מבחינה פרקטית רצוי לשלם חשבונות עם הגעתם, מבלי ליצור חובות, ריביות ו/או קנסות לטווח ארוך. כמו כן, מומלץ שלא לפצל תשלומים על רכישת ציוד או שירות לעסק, מעבר לתקופת השימוש. באופן כללי, עלינו לשאוף למצב שבו כסף מלקוחות מתקבל מוקדם ככל האפשר, כך שנוכל לחסוך ריביות ועמלות ולמנוע חזרת צ'קים או אפילו חסימת החשבון.
max עסקים מציע לכם מסלולי ניכיון בהתאמה אישית המאפשרים הקדמת הזיכוי לבית העסק ופריסת תשלומים נוחה ללקוח, מגוון מסלולי זיכוי בהתאמה אישית, ריבית אטרקטיבית, דפי פירוט וקבלת מידע עסקי ישירות לנייד. השירות מאפשר לכם בין השאר להעביר לחשבון העסק עסקאות שחולקו לתשלומים בתשלום אחד – ולמעשה להפוך אשראי לתשלום במזומן. כמו כן, אתם יכולים להתאים את ימי הזיכוי לצורכי תזרים המזומנים של העסק שלכם, לפעול מחוץ למסגרת הבנקאית שלכם וליהנות מהנחות מספקים על תשלום במזומן.
- הפרדה מוחלטת בין חשבונות
עסקים קטנים? חשוב מאוד שתקפידו על הפרדה בין חשבון העסק לבין החשבון הביתי-משפחתי. מעבירים לעצמכם משכורת? חשוב שתקפידו לעשות זאת פעם בחודש, כאילו הייתם עובדים שכירים בעסק. הפרדה מוחלטת בין העסקי לאישי תאפשר לכם לראות מה מצבו האמיתי והמעודכן של העסק, מה שיאפשר לכם לתכנן צעדים ברמה השנתית.
כדי שזה יקרה, חשוב לעדכן את החשבון העסקי בזמן אמת. יש לכך עוד סיבה טובה: הבנק שבו מתנהל החשבון העסקי שלכם הוא למעשה שותף בתהליך ניהול העסק ולכן חשוב לשקף לו יציבות דרך מחזורים והכנסות. אם תצטרכו הלוואה או הגדלת מסגרת, הבנק יוכל לבסס את החלטתו על נתונים המוכיחים יציבות ורווחיות.
- אל תגלגלו את תנאי התשלום מהספקים ללקוחות
אם אתם משלמים לספק בשוטף + 45, אל תתפתו לגלגל את אותם תנאי התשלום ללקוחות שלכם. למה? כי כל תקלה לא צפויה, כל לקוח שלא ישלם לכם בזמן, יקלע אתכם למצב שבו תתקשו לשלם לספקים. ייווצרו לכם חורים בתזרים המזומנים, שתוכלו לסגור אותם רק באמצעות הלוואות או הגדלת המסגרת – שני צעדים שאסור לכם לעשות סתם כך, כעניין שבשגרה.
- שימו לב להשפעות עונתיות
עסקים רבים חווים תקופות עסקיות חזקות יותר ופחות. בעסקים עונתיים אסור לשכוח לעדכן את ההוצאות העונתיות המשתנות: לדוגמה, משכורות ותשלומי מס גבוהים בעונה הבוערת, הכנסות נמוכות יותר בעונות החלשות.
- עסקות גדולות? היערכו בהתאם
עסקאות גדולות הן אמנם חדשות טובות לכל עסק, אבל אם לא תדעו להיערך אליהן אתם עלולים להיקלע לצרות. בדרך כלל מקובל לבקש מקדמה של 10% עם חתימת החוזה על העסקה ו-40% עד 50% עם תחילת העבודה, כדי שתוכלו לשלם לספקים ולממן באופן שוטף את הפרויקט.