שילמתם ועוד לא מכרתם? קחו הלוואת רכש ספקים
כבעלי עסקים, חור שחור של פערי מימון הוא לא משהו שהייתם רוצים ליפול בו. אז מה עושים? תנו לנו להציע לכם פתרון שיעזור לכם לשמור על יציבות העסק
לכתבה המלאההקמת עסק עצמאי היא אירוע מרגש, משהו שעוברים רק פעם או פעמים ספורות בחיים, אם בכלל. כשזה קורה סוף סוף והעסק קם, רוב היזמים והיזמיות מרוכזים בעניינים כמו חזון, נראות המוצר, מיקום בית העסק, גיוס עובדים, שיווק, פרסום, מיתוג, נכסים דיגיטליים ועוד. הם לא יכולים להתאפק אפילו רגע נוסף ורוצים כבר להתחיל למכור, לפגוש לקוחות ולפתח את העסק שחלמו עליו.
על הדרך רבים מהם שוכחים להקדיש את הזמן הראוי והרצוי לעניינים מנהלתיים. זו כמובן טעות, טעות גדולה. אולי תתפלאו לשמוע, אבל יזמים רבים אפילו לא עוצרים לרגע בתחילת הדרך ושואלים את עצמם שאלות בסיסיות כמו האם אני עוסק מורשה? עוסק פטור? האם עדיף לי להקים חברה בע"מ? אולי שותפות? וגם: מה נחשב עסק קטן – ומהו עסק בינוני? מהם היתרונות בפתיחת עסק בכל אחד מהגדלים הללו? התשובות לשאלות הללו ישפיעו על כל עסק מבחינה כספית, ובמקרים מסוימים עשויות גם לחרוץ את גורלו.
בישראל פועלים כיום מעל 600 אלף עסקים, רובם (כמעט 99%) עסקים זעירים, קטנים או בינוניים. יותר מ-280 אלף עסקים הם עצמאים שמעסיקים אך ורק את עצמם. בעלי העסקים מאוגדים בצורות שונות: עוסק פטור, עוסק מורשה, חברה בע"מ או שותפות.
בלי קשר לצורת ההתאגדות, חשוב להגדיר כל עסק עצמאי גם לפי גודלו: זעיר, קטן, בינוני או גדול. ההגדרות חשובות מאחר שהן מסייעות בהתנהלות מול הבנקים ומול חברות האשראי ומשפיעות על שיעורי העמלות שישלם כל בית העסק לגופים אלה.
זה לא נגמר שם: לגופים המלווים יש מחלקות מיוחדות, המתמחות בגדלים שונים של עסקים, בדרך כלל על פי מחזור העסקים, ומציעות להם שירותים ומוצרים המותאמים לצורכיהם ולגודלם. אם תדייקו בקביעת גודלו של העסק שלכם, תסייעו לעובדים באותן מחלקות "לתפור" לכם אישית תוכנית עסקית ואשראי המתאימים לכם.
בעל עסק קטן שמוגדר ככזה, ייהנה מתנאים משופרים ומתעריפון עמלות ייחודי. עסקים קטנים נהנים מתנאים מיוחדים בכל הנוגע לקריטריונים לקבלת הלוואות, גובה הריבית בהלוואה, משך החזר הלוואות ועוד. רוצים לדעת האם אתם כבר מוגדרים כעסקים קטנים?
ב-max עסקים, נשמח כמובן לענות על כל שאלותיכם.
עסק קטן? תחשבו בגדול
עסקים זעירים מעסיקים בדרך 1-4 עובדים, בעוד עסקים קטנים מעסיקים 5-19, עסקים בינונים 20-99 ועסקים גדולים מעל 100 עובדים. על אף ההבדלים הניכרים בגודל, העסקים הזעירים והקטנים צריכים לשאת עיניים אל עסקים בינוניים ואף גדולים ולנסות לתפעל את כל תחומי הפעילות הקיימים בהם.
עסקים בינוניים וגדולים פועלים בדרך כלל במבנה ארגוני של חלוקה למחלקות: שיווק, מכירות, שירות, כספים, תפעול, מחשוב ופיתוח ועוד. בעסקים זעירים וקטנים יש, בהגדרה מעט מאוד כוח אדם, והחשש הגדול הוא שמי שכן עובד שם יתמקד בעבודתו בתחומים שבהם הוא מרגיש הכי נוח. אם הוא או היא באים, לדוגמא, מתחום השיווק, הגיוני כי ינסו לקדם את העסק בעיקר בגזרה זו – אבל, מה עם שאר הגזרות? אולי הם לא נולדו להיות מתכנתים, אבל אם צמיחת העסק תלויה בפיתוח טכנולוגי, כדאי לא להזניח את הגזרה. אם, למשל, בעל עסק לא מתעסק בצד הפיננסי, ש"רק עושה כאב ראש", הוא עלול לגלות בעתיד הלא רחוק שיש לו עסק מפסיד ובעייתי.
חשוב לקבוע תחומי פעילות מסודרים, מעין מחלקות, גם בעסקים זעירים ולהקדיש לכל אחד מהם תשומת לב בפעילות השוטפת. ניהול עסק בעיניים עצומות חלקית (לכמה תחומי פעילות) זה מתכון בטוח לכישלון. אל תלכו בדרך הזו.