העבודה מהבית הייתה טרנד מעניין בשוק העבודה גם לפני משבר הקורונה, אך המגפה הפכה אותה לנורמה החדשה, לשינוי שכולם מדברים עליו וכנראה יישאר איתנו גם לאחר שיימצא חיסון עובד וזמין לכולם.
לפי נתונים שפרסם האתר המידענות review42 באמצע ספטמבר 2020, כחצי שנה לאחר תחילת משבר הקורונה, 18% מכוח העבודה העולמי עובד כיום מהבית – וזה נתון בהחלט זמני, שנמצא במגמת עלייה חדה. רוב העובדים מהבית (77%) מרגישים שהם יותר יעילים כך מאשר בעבודה במשרד, ורובם המכריע (99%) מעוניינים להמשיך לעבוד מהבית בעתיד. במקביל, חברות ענק כמו פייסבוק, גוגל וטוויטר מעודדות את עובדיהם לעבור לעבוד מהבית, ומדברות על המעבר הזה כמגמה לטווח ארוך.
עובדים רבים שאיבדו את עבודתם או נשלחו לחל"ת ממושך שוקלים לפתוח עסק עצמאי מהבית. רוצים גם? חכו רגע: עבודה כעצמאים מהבית אמנם עשויה להיות נוחה ונעימה, אולם היא כרוכה גם בלא מעט קשיים ולא מתאימה לכל אחד. אם אתם מתקשים עם משמעת עצמית, קשה לכם להתרכז או שיש לכם ילדים קטנים בבית שדורשים את כל תשומת הלב שמגיעה להם – יכול להיות שאתם בבעיה. אם לא, קבלו 7 כללים לפתיחת עסק עצמאי מהבית:
- צאו לדרך רק לאחר שפתחתם תיק: אתם לא יכולים להתחיל לפעול כעסק בלי תיק ברשויות המס. זכרו שאתם מחויבים בדיווח שוטף לרשויות המס והקפידו לרשום את העסק כחוק. הפרידו את העסק משאר הפעילויות הכלכליות של הבית ושמרו את כל החשבוניות במקום נפרד וברור, בין אם בנייר ובין אם באופן דיגיטלי. הפרידו גם חשבונות בנק, תיבות דואר ותקציב ובדקו האם כדאי לכם להקים חברה או חברה בע"מ. כל אלו יכינו אתכם לביקורת פתע של רשויות המס וימנעו עוגמת נפש והוצאות מיותרות.
- שמרו על לוח זמנים: אחד האתגרים הגדולים של העבודה מהבית הוא שמירה על משמעת עבודה עצמית והבנה מה כדאי לעשות ובאיזה חלק של היום. אם אתם חדים ויצירתיים במיוחד בבוקר, שמרו את הזמן הזה לעבודה על פרויקטים מורכבים, שמחייבים ריכוז רב. החלק השני של היום, בצהריים ואחרי הצהריים, נחשב לעיתים קרובות למבוזבז לחלוטין במעוזי השכירים, במשרדים. אבל מכיוון שאתם עצמאים והבוס האמיתי שלכם הוא אתם, אין לכם את הפריבילגיה של לנמנם מול המחשב. מה כן? נסו להבין מה מתאים לשעות האלו. אולי עבודת ניירת, טיפול בחשבוניות, טלפונים ואימיילים ללקוחות, לעובדים או לספקים. ההחלטה כולה שלכם, רק חשוב שתעמדו בלוחות הזמנים שקבעתם לעצמכם.
- צרו לכם סביבת עבודה נוחה ומופרדת: תמיד תוכלו להציב מחשב נייד על שולחן האוכל או בסלון, השאלה היא מה תהיה האפקטיביות שלכם משם וכמה זמן תחזיקו מעמד עד שתיכנעו לשגרת הבית. נסו ליצור לכם סביבת עבודה מופרדת, שתאפשר לכם לשמור על ריכוז לאורך זמן. כמובן שעדיף להפוך את אחד החדרים בבית למשרד, אבל אם אין לכם חדר פנוי בחרו בפינה מופרדת יחסית ונסו לשמור בה על סדר. אל תערמו ניירות סתם. מה שלא נחוץ לכם לעבודה המיידית, ניתן לתייק או לאחסן במקום אחר.
- יישרו קו עם שאר דרי הבית: עובדים מהבית? דאגו שבני או בנות הזוג וכמובן הילדים יידעו מהן שעות העבודה שלכם, מתי אסור להפריע וגם מתי מותר. השמירה על הגבול העדין בין בית לעבודה תאפשר לכם, איך לומר זאת בפשטות, לעבוד.
- אל תשבו יותר מדי: זו אולי נשמעת עצה זניחה, אבל כל מי שעבד אי פעם כעצמאי מול מסך מחשב יודע עד כמה קל להיבלע במטריקס של שעות רבות של עבודה, בלי לקום כמעט מהכיסא. זהירות! כאן כבר מדובר בבריאות שלכם. אם לא תגוונו את יום העבודה בשעת כושר או בהליכות בבית ומחוצה לו, סביר להניח שממש תסכנו את עצמכם. מה גם שרמת הריכוז בעבודה תמיד יורדת אחרי פרק זמן של 90 דקות לכל היותר ואם חשוב לכם לספק מוצרים מעולים בתחומכם, חשוב שתדעו גם מתי להרפות ולתת תשומת לב לגוף.
- ארגז כלים בתחום התשלומים: מומלץ שתבדקו מהם פתרונות הסליקה ש-max עסקים מציע לעסקים קטנים. לדוגמה, הלקוחות שלכם מצפים כיום שתאפשרו להם לבצע עסקאות מכל מקום – אתר, טלפון, מחשב וטלפון נייד, ובכל זמן שנוח להם; וגם כמובן לחלק לתשלומים אם צריך. אם תוותרו על זה, תישארו בנחיתות ביחס למתחרים.
- שמרו על אופטימיות: אופטימיות היא מילת מפתח בניהול עסקים קטנים. היערכו לתקופות קשות, שמרו על סבלנות ואל תצפו להתעשר ביום אחד. הקמת העסק תדרוש מכם משאבים ותחייב ריכוז ומקסימום תשומת לב. היערכו לכך גם מבחינה טכנית והכינו את בני הזוג והמשפחה. חשיבה חיובית היא הכרחית להצלחת העסק ויש המון סיפורים על חברות ענק שהתחילו כמיזם קטן. בסופו של דבר, רגעי התסכול הם מצב זמני שלא אמור למנוע מכם להגשים את החלום. ההצלחה תפגוש אתכם רק אם תהיו מוכנים אליה ותגיעו אחרי תהליך נכון של למידה והתגבשות.